

Sağlık hizmetlerinin çok disiplinli bir yapısı vardır. Bu yapıda belge ve bilgi yönetimi kritik öneme sahiptir. Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik hizmeti bu noktada devreye girer. Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik; tıbbi, idari ve istatistiki dokümanların hazırlanıp arşivlenmesi ve gerekli durumlarda ilgili kişilere sunulması olarak tanımlanır. Tıbbi dokümantasyon işlemleri gerçekleştirerek hasta kayıtlarını düzene koymak tıbbi sekreterlerin sorumluluğudur. Tıbbi sekreterin görevleri şöyle sıralanabilir:
Hastanın tedavi ve poliklinik işlemlerini gerçekleştiren tıbbi sekreterler görev ve sorumluluklarını yerine getirirken hasta haklarını gözetmek ve iş sağlığı ve işçi güvenliği kurallarını uygulamak zorundadır. İş Kanunu kapsamında sağlık personellerine tanınan haklar arasında tıbbi sekreterlikle de ilişkili olan haklar şunlardır:
Sağlık kuruluşlarına tıbbi sekreter meslek elemanı kazandıran tıbbi sekreterlik kursu eğitim programında hasta kabulünden tıbbi terminolojiye pek çok konu üzerinde durulur. Konu başlıkları ise şu şekildedir:
Sağlık alanında hasta danışmanı (hasta kabul görevlisi), vezne elemanı, arşiv elemanı ve bölüm sekreteri unvanıyla çalışmak için öncelikli koşul eğitim almaktır. Eğitim almanın iki yolu vardır: Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik ön lisans bölümünden mezun olmak veya hasta kayıt kabul kursu eğitim programını tamamlayarak tıbbi sekreterlik belgesi almak.
Tıbbı sekreterlik kursu sertifika programı sayesinde sağlık hizmeti veren kuruluşlarda hasta giriş çıkış işlemleri yapmakla sorumlu meslek elemanı olmak mümkün olur. Nitekim kurslar bu özellikleri sayesinde tıbbi sekreterlik belgesi kursu olarak da bilinir. Kursun kazanımı sertifika ile sınırlı değildir. Kursiyerler sağlık sektörü ve tıbbi sekreterlik mesleği hakkında kapsamlı bilgi edinmiş olurlar. Bu sayede şu minvaldeki soruları detaylı olarak yanıtlayabilirler:
Hasta kayıt kabul sertifikası eğitim programı, meslek edindirme kursları kapsamında düzenlenir. Bu nedenle en az okuryazar seviyesinde diploma sahibi olmak öncelikli koşuldur. Tıbbi sekreterlik kursu için gerekli şartlar en az ilkokul mezunu olmak ve fiziksel, zihinsel yeterliliğe sahip olmaktır; fakat istihdamda en az lise mezunu olma şartıyla karşılaşmak olasıdır. Kursiyerlerin mesleki nitelikler uyumlu kişisel özelliklere sahip olması da önemlidir. İyi bir tıbbi sekreter şu özelliklere sahip olmak zorundadır:
Tıbbi sekreterlik sertifikası almak için örgün veya online tıbbi sekreterlik kursu eğitim sürecini tamamlamak gerekir. Tıbbi sekreterlik için gerekli belgeler arasında bulunan tıbbi sekreterlik belgesi mesleki eğitim hizmeti veren kurumlar tarafından sağlanır. Eğitim kurumları üniversite ile iş birliği kapsamında e-devlet üzerinden sorgulanabilen tıbbi sekreterlik sertifikası sunar.
Hasta kabul sekreterliği uzaktan eğitim olarak verilebilen bir eğitimdir. Müfredat bakımdan örgün eğitim ile online tıbbi sekreterlik kursu arasında farklılık yoktur. Online eğitim ders içeriklerine eğitim sürecinin sonunda da ulaşabilme, zaman ve mekândan bağımsız özgür şekilde eğitim alabilme hakkı sunar. Online eğitimde sertifika sınavının online ortamda yapılması da avantaj sağlar.
Tıbbi sekreterlik belgesi olarak da ifade edilen sertifikayı almaya hak kazanmak için eğitim sürecini başarıyla tamamlamak gerekir. Yapılan sertifika sınavında en az 45 puan alarak tıbbi sekreterliğe ilişkin gerekli bilgiye sahip olunduğunu göstermek gerekir. Aksi halde eğitim alınmış olsa da sertifika verilmesi mümkün değildir.
Tıp sekreterliği sertifikasının en önemli avantajı istihdam için altyapıyı oluşturmaktır. Nitekim tıbbi sekreterlik sertifika veya diploma olmadan yapılabilen bir meslek değildir. Sertifikanın önemli bir avantajı da ilgili bölümün ön lisans programına alternatif oluşturmasıdır. Kısa sürede, sağlık hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda hasta danışmanlığı yapmak için sertifika almak iyi bir seçenektir.
Tıbbi sekreterlik sertifikası olanlar kamu sektöründe ve özel sektörde çalışma imkanına sahip olur. Tıbbi sekreterin çalışma alanları şöyledir: